Cvičenie pre zdravú chrbticu – SM Systém

SM Systém je cvičenie objavené českým fyzioterapeutom MUDr. Smíškom. Vďaka dlhoročným skúsenostiam sa p. Smíškovi podarilo vytvoriť systém cvičení, ktoré aktivujú svaly v celom tele tak, že vytvoria špirálu. Aktívne svalové partie tvoriace špirálu poskytujú telu stabilitu, pričom sú so správnou dávkou koncentrácie pohyby správne koordinované.

SM System svalové špirály
SM System svalové špirály

Svalstvo je vďaka dôkladne premysleným pohybom vychádzajúcim z fyziológie posilnené najmä v okolí chrbtice. Aktivuje sa tak tzv. svalový korzet, ktorý chrbticu dostáva do správnej polohy a chráni pred degeneráciou.

Každé jedno z 12 cvičení v rámci SM Systému má svoj význam. Pravidelné cvičenie uvoľňuje platničky a nezaťažuje kĺby ako silové cvičenia. Naopak pomáha ich uvoľneniu a správnej činnosti. Bolesti chrbta nastávajú pri zvýšenom tlaku na nervové zakončenia. Pravidelné cvičenie pomáha tento tlak značne znížiť a bolesť tak ustúpi 🙂

Čo potrebujem k cvičeniu?

Potrebné náštroje pre cvičenie SM Systému záležia od cvikov, ktoré budete cvičiť. Niektoré cviky sa cvičia i s podložkou, respektíve opornými tyčami, ktoré Vám pri cvičení pomôžu. Pre začiatok Vám však úplne postačí iba špeciálne lano SM Systém, ktoré môžete vidieť na obrázku.

Lano SM System
Lano SM System

Cvičenia SM Systému je potrebné vykonávať pod odborným dohľadom, nakoľko si nesprávnym cvičením môžete i uškodiť. Lepšiu predstavu o komplexnosti tejto sústavy cvičení Vám poskytne nižšie uvedené video. Jednotlivé cviky si predstavíme v nasledujúcich článkoch.

Ak máte akékoľvek nezodpovedané otázky, ktoré tento článok neobsiahol, neváhajte sa spýtať pani Dagmar. Rada Vám poradí 🙂

Správnym sedením k zdravej chrbtici

Problémy s chrbticou väčšinou súvisia s nedostatkom pohybu, respektíve zlým držaním teda. Počas dňa väčšinou v práci presedíte mnoho času v rovnakej polohe. Zrátajte si presedené hodiny v priebehu týždňa, mesiaca, roku…. Áno, je to mnoho času. Preto je vhodné chrbticu zbytočne nezaťažovať nevhodnou polohou pri sedení a telu dopriať tie správne pohyby. Či už v rámci cvičenia, alebo masáže.

Stolicka

Poďme sa pozrieť na to, ako si zvoliť správnu polohu pri sedení na stoličke. Istotne Vás ako prvé napadlo sedieť vzpriamene. Spomínate si správne, držaním chrbta v uhle 90° dostávajú chrbtové svaly zabrať, vhodný je taktiež uhol medzi sedadlom a chrbticou do 110°.

U mužov je obľúbený sed na široko. Nohy sú široko rozkročené a chodidlá položené celou plochou na zemi. Chrbticu jednoducho vystriete a natiahnete sa trochu do výšky. Ušetríte si tak driekové platničky.

Pri voľbe polohy neseďte zbytočne vpredu. Efektívne je posadiť sa na celú plochu sedadla stoličky, samozrejme tak aby Vás do podkolennej časti netlačilo sedadlo. Chrbát už len jednoducho opriete o anatomicky tvarované operadlo, uvoľníte šiju a ramená.

Ak máte možnosť zaobstarať si na pracovisko takzvanú fit loptu, rozhodne odporúčame. Vďaka svojmu tvaru Vás doslova núti sedieť v správnej polohe a neskĺznuť 🙂 Už len stredne rozkročiť nohy a vyrovnať chrbticu. Ak obľubujete turecký sed, tiež nespravíte chybu pri jeho využití.

Vua la, už si len vybrať ten pravý spôsob. Zo začiatku sa koncentrujte na správne držanie tela. Časom sa Vám správne držanie tela dostane pod kožu a stane sa zvykom. Ani sa nenazdáte a budete sedieť správne 🙂

V akejkoľvek polohe však človek nevydrží sedieť celý deň. Z našej skúsenosti je maximum 2 hodiny. Ak Vám je po určitom čase daná poloha nepohodlná, zdvihnite sa na pár minútiek, prejdite sa po pracovisko a trošku rozcvičte. Fajn nápad je i prejdenie sa po schodisku, cvičenie s anti stresovou hmotou, alebo iné formy cvičenia.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt sm system

Ak však v práci nemáte možnosť pohybu počas pracovnej doby, môžete využiť vhodnú masáž, v lepšom prípade zároveň začať cvičiť vo voľnom čase. Jedným z účinných cvikov pre zdravú chrbticu je cvičenie zvané SM Systém. V krátkosti povedané, ide o cvičenie špeciálnymi lanami. Vďaka cvikom SM Systému navrhnutého MUDr. Richardom Smíšekom sa chrbtica dostane opäť do prirodzenej polohy a bolesti zmiznú. Viac si o tomto cvičení povieme v ďalšom článku orientovanom iba na SM Systém. SM Systém môžete cvičiť i v salóne Namaste 🙂

Uvoľnenie chrbtice – Breussova masáž

Masáž chrbta - titulný obrázok
Masáž chrbta

S bolesťou chrbta je možné bojovať rôznymi spôsobmi. Môžete začať cielene telo rovnomernejšie zaťažovať, cvičiť vhodné cviky pomáhajúce eliminovať bolesť a deformáciu chrbta. Jednou z najdostupnejších metód pre zdravú chrbticu je masáž. Nezaberie Vám veľa času a výsledky sa dostavia už po chvíli. V tomto článku sa bližšie pozrieme na Breussovu masáž, eliminujúcu bolesti chrbta.

Meno po objaviteľovi

Táto masáž bola objavená pánom Rudolfom Breussom, rakúskym odborníkom na prírodnú medicínu. Je autorom viacerých kníh o alternatívnej medicíne, v ktorých píše i o liečbe zdanlivo nevyliečiteľných chorôb – leukémie i rakoviny. V prípade väčšieho záujmu o alternatívnu liečbu, pridávam odkaz na knihu p. Breussa.

Využitie

Masáž spočíva v uvoľňovaní tlaku na platničky, šľachy a svaly. Masáž sa realizuje jemnými energickými ťahmi s pomocou ľubovníkového oleja. Chrbtica sa narovná do pôvodnej pozície, uvoľní sa napätie svalov a platničky sa tak môžu vrátiť do pôvodnej pozície. Zároveň sú svaly i platničky vyživované ľubovníkovým olejom.

Postup masáže

Energickými a zároveň jemnými ťahmi je ľubovníkový olej vtieraný do pokožky po celej dĺžke chrbtice. Platničky sa vplyvom pohybov a oleja uvoľnia a zároveň regenerujú. Rovnako olej blahodárne účinkuje na odplavovanie škodlivín z krvi. Okysličuje tkanivo a stimuluje nervové zakončenia chrbtice. Chrbtica sa následne spolu s platničkami ľahšie vráti do pôvodnej polohy. Po absolvovaní masáže sa chrbtica regeneruje a prispieva tak v väčšej ohybnosti organizmu.

Bolesť chrbta
Bolesť chrbta
Breussova masáž v kocke
  • uvoľňuje svalové napätie
  • pomáha vyrovnať chrbticu
  • jej vplyvom sa zvyšuje ohybnosť organizmu
  • uvoľňuje platničky
  • vhodná prevencia voči ochoreniam chrbtice
  • stimuluje nervové zakončenia chrbtice
  • vhodná pre všetky vekové kategórie
  • časovo nenáročná metóda uvoľnenia chrbtice
  • uvoľnenie fyzického i psychického napätia

 

Ako zvládnuť denný stres?

Stres zažívame každodenne. Na pracovisku, v rodinnom prostredí, no najmä v nečakaných situáciach.
Práve tie sú pôvodcom stresu, nakoľko vnútorne nie sme presvedčení o ich zvládnutí. Jednoducho sme v danom momente zaskočení a telo tak prirodzene bojuje s nepredvídateľnou situáciou formou stresu.

Stres, ktorý pomáha k vyššiemu výkonu, koncentrácii a pocitu zvládnutia danej situácie
Stres, ktorý pomáha k vyššiemu výkonu, koncentrácii a pocitu zvládnutia danej situácie

Nie všetok stres je zlý

Istotne ste i vy zažili udalosť, kedy ste sa cítili vnútorne ako v siedmom nebi. Narodenie Vášho prvého dieťaťa, športový alebo kariérny úspech, nový domáci miláčik.  V každej z podobných situácií ste sa cítili šťastní a plní energie. Práve to je pozitívny stres vzbudzujúci vo Vás kladné očakávania, tvorivosť a istotu v to čo robíte.

Skrz svoj pozitívny účinok je často náročné navodiť ten správny moment a udržiavať sa tak prirodzene v zóne bez „zlej“ zložky stresu. Väčšinou tieto momenty prichádzajú nepredvídateľne.

Ako uvoľním stres?

So stresom je možné účinne bojovať viacerými spôsobmi. Nezabúdajme, že stres vyvoláva naša vnútorná neistota, nedostatok odpočinku, regenerácie, alebo nepredvídané situácie. Preto je potrebné do života vniesť prostriedky, ktoré pôsobia tak ako potrebujeme. Proti stresu.

Naplánujte si svoj deň

Jeden z najlepších a dlhodobo overených spôsobov, ako predísť stresu. Istotne máte po ruke mobil, zápisník, kalendár, respektíve diár. Usporiadajte si myšlienky a spravte si na isté časové obdobie plán. Po pár týždňoch skúste porovnať výsledky 🙂 Kontakt s neočakávanými situáciami je omnoho nižší. Prichádzate totižto do situácií ktoré si naplánujete a i keď nastane tá nečakaná, nie ste úplne stratení. Naviac máte vždy čas vnútorne zaujať správny postoj a pripraviť sa na udalosti ktoré Vás čakajú.

Riešte problémy pri vzniku

Nechávate väčšinou všetko na poslednú chvíľu? Nečakajte až Vás problémy dobehnú. Ak sa naučíte riešiť problémy ihneď keď vzniknú, nebudú Vám dlhodobo zaťažovať myseľ.

Strážte svoje myšlienky

Prúdia Vám v hlave často krát myšlienky, v ktorých súvislosti si kladiete otázku „Čo ak…?“. Nepremýšľajte nad vecami, ktoré priamo nedokážete ovplyvniť. Nájdite si v daný moment aktivitu, ktorú máte radi. Zaručene pomôže uvoľniť myseľ i stres.

Ak Vás podobné myšlienky napádajú pred spaním, vezmite si svoju obľúbenú knihu a prečítajte si z nej pár kapitol. Ani sa nenazdáte a po vyťažení mysle premýšľaním nad dejom čítanej knihy zaspíte ako baránok.

Nájdite si čas pre seba

Povinností býva často krát toľko, že človek zabúda i na čas, ktorý by rád venoval sebe. Vystúpte zo stereotypu a nájdite si čas i pre seba. Ak máte radi prírodu, spravte si pár hodín do týždňa voľno a jednoducho si vychutnajte čaro okolitej prírody. Zaručene prídete na iné myšlienky a chytíte „druhý dych“ v náročnom období.

Ďalšou alternatívou je šport. Efektívne pomáha využiť Vašu energiu, zlepšuje koncentráciu a zároveň tak potláča nepríjemné myšlienky spôsobujúce stres. Pri športovaní 2-3x týždenne pravidelne uvoľníte energiu a zlé myšlienky zostanú v úzadí. Ako benefit máte z dobrého športového výkonu skvelý pocit dodávajúci sebaistotu.

Relaxujte

Doprajte si zopár krát v roku dovolenku. Každý obľubuje inú destináciu a druh dovolenky. Vždy však funguje wellness, príjemné prostredie saunového sveta a masáží. Môžete tak navštíviť Aquapark, alebo masážny salón vo Vašej blízkosti. Naplno si vychutnáte kľud a zároveň zregenerujete telo, čo prospieva Vášmu zdraviu.

Terapia svetlom Bioptron – hojenie rán

Rany i chronické poranenia sú často ľuďmi podceňované i napriek pomerne častému výskytu.
Náchylný k týmto poraneniam sú najmä starší ľudia, nakoľko sú vystavený vyššiemu riziku a pomalšiemu hojeniu.

Bioptron terapia svetlom
Bioptron terapia svetlom

Zrýchlené uzdravenie

Zapojenie terapie Bioptron do liečby poranení výrazne pomáha zefektívniť a urýchliť liečbu. Prirodzný spôsob hojenia rán je nielen urýchlený, zároveň je riziko vzniku infekcie nižšie. Z vášho plánu tak výrazne ubudne plánovaný počet návštev lekára. Telo sa vďaka terapii skôr dostane opäť do stavu, ako pred poranením.

Polarizované svetlo z lampy Bioptron preniká do pokožky, vďaka čomu menia bunkové membrány a polárne hlavičky lipidových vrstiev svoje usporiadanie. Jednoduchšie povedané sú bunky organizmu stimulované, čo vedie k uvoľňovaniu rastových hormónov a zlepšeniu syntézy kolagénu. Terapeutickým efektom svetla z lampy Bioptron je zlepšené i prekrvenie kože. Bunky tak dostávajú viac kyslíku a živín potrebných pre hojenie rany. Vplyvom liečby sa rana rýchlejšie zoceľuje a jazva je pevnejšia.

Klinická liečba je účinná napríklad na:

  • venózne vredy predkolenia
  • preležaniny
  • vredy diabetickej nohy
  • post traumatické rany
  • pooperačné rany
  • hlboké popáleniny
  • bežné poranenia

Fotografie z liečby popísaných druhov rán si môžete prezrieť v brožúrke umiestnenej v salóne. Nakoľko nie sú fotografie z liečby rán vhodné  pre každého, v tomto príspevku ich neuvádzame.

Terapia svetlom Bioptron

V prostredí zdravotníckej techniky sa už viac ako 20 rokov skloňuje slovíčko Bioptron. Veľkú obľubu si tento systém terapie získal v celom svete už veľmi rýchlo po uvedení.

Prevratný vedecký objav

V 80. rokoch dvadsiateho storočia tím Švajčiarskych vedcov objavil liečivé účinky polychromatického svetla.  Na základe výskumu sa uskutočnila normalizácia pre použitie v zdravotníctve vo forme svetelnej terapie. Vznikol tak systém terapie Bioptron.

Počas doby viac ako než 20 rokov je využívaná v zdravotníckych zariadeniach, ale i domácnostiach za účelom liečby ochorení, zdravotných problémov a prevencie vo forme Bioptron zariadenia.

Liečivé svetlo

Prístroj Bioptron využíva viacero aspektov známych z fyziky, vytvárajúc optimálnu kombináciu vlastností pre liečebné účely.

Svetlo je podobné prirodzenému časti elektromagnetického spektra slnečného žiarenia, pričom neobsahuje zložky UV žiarenia. Pôsobí tak regeneratívne a umožňuje telu využívať vlastný liečebný potenciál. V mieste, kde pôsobí žiarenie svetlo prenikne do tkaniva, v ktorom priamo pozitívne zlepšuje telesné funkcie.

Najväčším úspechom terapie je liečba pooperačných rán i akútnych poranení, rovnako i bežných ochorení, bolestí a športových zranení. Terapia umožňuje liečbu kožných ochorení u novorodencov a typické sezónne afektívne choroby ako je zimná depresia, syndróm chronickej únavy, znížená motivácia, hypersomnia, zrútenia sa, astentické stavy.

Za dlhodobé výsledky v klinickej liečbe získal Bioptron Nobelovu cenu.

Účinný prostriedok pre liečbu

Bioptron lieči veľké množstvo ochorení a zranení. Spektrum liečby je naozaj široké. Poďme sa pozrieť na základné oblasti liečby aspoň z diaľky.

Hojenie rán
  • rany po úraze a zranenia
  • popáleniny
  • rany po operácii
  • vredy na predkoleniach
  • preležaniny

Liečenie bolestí

Terapia svetlom sa s obľubou aplikuje ako doplnková, respektíve samostatná terapia v nižšie uvedených oblastiach

Reumatológia
  • ochorenia kĺbov
  • reumatoidná artritída
  • artróza
Účinky v reumatológii
  • utišuje bolesť a znižuje intentizu
  • zvyšuje dĺžku a rýchlosť chôdze
  • posilňuje svaly a zlepšuje pohyb tela
  • zlepšuje kvalitu spánku

 

Športová medicína

V športe dochádza často k poraneniam mäkkých tkanív. Terapia je účinná na poranenia väziva, svalov, šliach ale i nižšie uvedených ťažkostí.

  • kŕče svalov
  • podvrtnutia
  • presilenia
  • zápaly šliach
  • natrhnutia väziva a svalov
  • vykĺbenia
  • pomliaždeniny
  • tenisový lakeť
Účinky v športovej medicíne
  • zmierňuje bolesť svalov
  • upokojuje bolesť kĺbov a zmierňuje opuchnutie
  • zvyšuje rozsah aktívnych a pasívnych pohybov kĺbov
  • umožňuje rýchlejšiu rekonvalescenciu pohybového aparátu
Fyzioterapia
  • bolesť dolnej časti chrbtice
  • bolesť krčnej chrbtice a ramien
  • syndróm karpálneho tunela
  • jazvy
  • muskuloskeletálne poranenia
Účinky vo fyzioterapii a rehabilitácii
  • zmierňuje bolesť a svalové napätie
  • zlepšuje kvalitu tkaniva
  • redukuje opuchy
  • urýchľuje regeneračné procesy a hojenie rán
Dermatologické a kožné problémy
  • astopická dermatitída
  • psoriáza
  • opary
  • povrchové bakteriálne infekcie
  • akné
  • slizničné lézie
Pediatria
  • pediatrické kožné ochorenia
  • endogénne ekzémy
  • infekcie horného dýchacieho traktu
  • alergické dýchacie ochorenia
  • pediatrické muskuloskeletálne poruchy
  • neurologické poruchy

Detaily jednotlivých druhov liečby preberieme v ďalších článkoch.
Problematika každého druhu je takmer na samostatný článok 🙂